Motorkerékpár fékhatás-mérő fékpad

A motorkerékpár-szerelő oktatás sarkalatos témája a "Fékek, fékszerkezetek és fékrendszerek". E témakörön belül igyekszünk megtanítani a motorkerékpárok fékezésének elméletét, a tényleges fékberendezések működést, szerelését.

Igen ám, de egy berendezést működését szerelés után le is kell ellenőrizni! Főleg akkor, ha ezt még jogszabály is előírja.

1999-ben kereste meg a MAMI Csapatát az Energotest Kft., hogy ők kifejlesztettek egy motorkerékpár-fékhatás vizsgáló padot. Tesztelnénk, s oktatnánk-é ennek működést? Természetesen igent mondtunk. Hát így nőtt hozzánk ez a kis jószág

A berendezés alapvetően két érdesített felületű görgő, amit egy nagy teljesítményű elektromotorral hajtunk állandó, 5 km/h sebességnek megfelelő fordulatszámmal. A hajtómotor igyekszik minden áron tartani ezt a fordulatszámot, s így mérhetjük azt a nyomatékot, amivel fékezés közben a kereket hajtja.

Ebből már egyszerűen kiszámítható a fékszerkezet által produkált kerékfékerő, amit a működtető erő függvényében kell vizsgálnunk. Természetesen mindezt a számítógép vezérli és értékeli.

Ez idáig nem túl nagy durranás, hiszen az autók fékpadjai is így működnek. De lényeges különbség, hogy a motorkerékpárok stabil helyzete a vízszintes. Ezért a mérőpadot föl kellett szerelni jó pár biztonsági rendszerrel, hogy a méréseket biztonságosan, személyi sérülés és anyagi kár nélkül lehessen elvégezni.

A mérés megkezdése előtt az első kerekeket segédgörgők támasztják meg, hogy vizsgálat közben a kerék ne csúszhasson oldalra.

Eközben a nem fékezett kereket egy satu szorítja meg az eldőlés megakadályozása végett.

Mindeközben a mérőpad járólemezei alatt súlyszenzorok figyelik, hogy a motoron ülő delikvensnek mindkét lába a földön légyen. Ha esetleg megbillenne, s az egyik lábát megemelné, az érzékelők jele alapján a biztonsági rendszer azonnal leállítaná a görgők forgását.

A két főgörgő között egy segédgörgő is helyt kapott. Ennek átmérője jó háromszorosa a személygépkocsi padoknál megszokottnak. Így biztosítható a bütykösebb, OFF ROAD gumiabronccsal szerelt motorok fékszerkezetének vizsgálata.

Nagyon fontos!

A személygépkocsi fékpadokon szigorúan tilos motorkerékpárok fékszerkezeteit vizsgálni! Mivel nem erre tervezték őket, sem tudásuk, sem biztonságuk nem felel meg az előírásoknak. Az ebből adódó károkért mindig a mérést végzőt terheli a felelősség!

Bármilyen meglepő, a vizsgálat elvégzése után sem tudjuk eldöntetni, hogy a gépünk megfelel-é a jogszabályi előírásoknak vagy sem. Ugyanis a Közlekedési Főfelügyelet elfelejtette kidolgozni azokat a határgörbéket, amihez viszonyíthatnánk az eredményeket. Így az a vicces helyzet ált elő, hogy ma Magyarországon fékhatás-vizsgálat miatt nem lehet motorkerékpárt megbuktatni a vizsgákon (kivéve a fékerő ingadozást) J

Mégis, akkor mire használhatjuk a mérést?

  • A fékszerkezet megbontása nélkül megvizsgálhatjuk a tárcsa és a betét együttműködését (hideghatásosság, elmelegedés, hőmérséklet-függés).
  • A fékoldás sebességéből megállapítható a munkadugattyúk állapota (szabad mozgás, berágódás).
  • A fékerő ingadozás is meghatározható.
  • A működtető erő finom változtatásával megnézhetjük, mekkora a fékcsövek lélegzése (köll-é fémerősítésű fékcsövet használnunk). Stb.

A fékhatás-vizsgáló padot a diagnosztikai kamionunkba építettük be, így a Nagyérdemű a Hungaroringen találkozhat véle.

(Magyarországi szakképző intézmények közül csak a MAMI Csapata rendelkezik ilyen fékpaddal!)

Jelenleg a kézifék működtető-erő mérőrendszerének tökéletesítésén dolgozunk.

Ezzel a kiegészítéssel szeretnénk elérni, hogy Magyarországon a MAMI Csapatának legyen a legpontosabb és legbiztonságosabb fékhatás-vizsgáló padja. Másképpen hogyan vizsgálhatnánk ilyen fékberendezéseket?

Jó tanulást kívánunk!

A mérőpadot az Energotest Kft. tervezte, és készítette.